|
|história|profilácia|gramotnosť|hymna|infovek|kolektív|K30-klub|web|poriadok|zakonník|
Hodnotiaca
správa školy
za školský rok 2002/2003
Úvod
1.
Počítače, sieť a internet
2. Prístup k počítačom a internetu
3.
Balíček s podporou
4.
Edukačné projekty
5.
Školenia
6.
Šírenie digitálnej osvety
7. Rôzne
Základná škola na Kežmarskej 30 v Košiciach je
svojím zameraním školou s rozšíreným vyučovaním matematiky a prírodovedných
predmetov s pôsobnost'ou pre celý okres Košice II. Podpora zo strany Infoveku
je výrazným posilnením profilácie školy a pomocou v realizácii
interného projektu zavádzania počítačovej gramotnosti od 1. ročníka.
1.
Počítače, sieť a internet
V tomto školskom roku sa nám podarilo zrealizovať náš plán
a doplniť druhú počítačovú učebňu. Počítačovú sieť sme oproti minulému
roku rozšírili o ďalších 10 počítačov Compaq, ktoré boli zakúpené
rodičovským združením. Novšie a výkonnejšie počítače priebežne zaraďujeme
do väčšej počítačovej učebne s počtom pracovných miest 16. Staršie počítače
sme preradili do druhej počítačovej učebne. Tá je pripojená do školskej siete
cez switch s BNC konektorom. Je to 10 MB sieť spojená tenkým koaxiálom RG 58.
Je v nej 9 počítačov s možnosťou rozšírenia na 14 (kapacita učebne).
Táto učebňa je taktiež vybavená skenerom HP Scanjet 4p a ihličkovou
tlačiarňou Epson LX - 1050. V budúcnosti (podľa finančných možností)
plánujeme aj túto učebnú prerobiť na 100 MB sieť s pripojením cez UTP
kábel. Teda rovnako ako je to v prvej učebni. Okrem toho sme doplnili
počítače do kabinetu matematiky a kabinetu 1.- 4. ročníkov. Pripravujeme
pripojenie kabinetov jazykov a výtvarnej výchovy. (Viď príloha – Schéma
počítačovej siete.) V súčasnosti máme teda spolu 33 počítačov
v sieti a 3 samostatne. Pri 635 žiakoch je to 17,6 žiakov na jeden
počítač!
Pri rozširovaní siete spolupracujeme
okrem rodičovského združenia aj s počítačovými firmami IT Servis
a ADM, ktoré zabezpečujú prevažne odbornú inštaláciu kabeláže. Softvérove
inštalácie a údržbu počítačov na škole zabezpečuje správca učebne Mgr.
Juraj Džmura. Servis zo strany Datalanu je vykonávaný kvalitne
a v reálnom čase.
V spolupráci s Technickou
univerzitou v Košiciach a siedmimi školskými zariadeniami sme
dokončili budovanie vzájomného prepojenia škôl optickou sieťou. Združené
náklady bez sponzorov boli vo výške 205 570.- Sk. V súčasnosti
funguje skúšobná prevádzka siete. Ukazuje sa, že pripojenie je asi 20 x
rýchlejšie ako existujúce 128 kbitové. Potrebovali by sme jeden spoločný
server pre sedem školských subjektov. Žiadali sme ho už v školskom
roku 2001/2002, ale doposiaľ sme ho nedostali.
Aj napriek skvelému vybaveniu školy
počítačmi sa ešte učitelia dožadujú ďalšieho vybavenia. Sú to požiadavky
typu::„K odbornému rastu učiteľa by bolo potrebné zavedenie internetu do
jeho kabinetu.“ „Problém s internetom mám jedine taký, že v našom kabinete,
kde máme PC, nemáme zatiaľ pripojenie na internet. Ináč táto služba sa mi veľmi
páči a myslím aj našim deťom, pretože v počítačovej učebni sa ho môžu nabažiť.“
Máme
však aj dobré ohlasy: „Na našom pracovisku je internetové pripojenie
k dispozícii 24 hodín denne, čo mimoriadne uľahčuje moju prácu
s počítačom a neustále priebežné vzdelávanie. Sieťové prepojenie
počítačov je funkčné, čo urýchľuje komunikáciu s kolegami (NetMeeting).“
Prechodom
na novú doménu sme dostali do vienka aj veľmi dlhú web a e-mailovú adresu:
www.zskezmarskake.edu.sk a skola@zskezmarskake.edu.sk. Preto
sme požiadali o zmenu. Naše nové skrátené adresy: www.zsk30ke.edu.sk a skola@zsk30ke.edu.sk.
2.
Prístup k počítačom a internetu
Podľa pevného rozvrhu hodín sa v oboch učebniach informatiky
učí 28 hodín týždenne. O 16,00 hod. začína Internet klub, ktorý
okrem žiakov školy začínajú navštevovať aj rodičia. Vedú ho
vychovávateľky ŠKD. V čase, keď učebňa nie je
využitá, majú všetci vyučujúci možnosť využiť ju na vyučovanie svojho predmetu,
alebo na sebavzdelávanie a vlastnú tvorbu. Túto možnosť využívajú učitelia
1. – 9. ročníka na vyučovanie mnohých predmetov za pomoci výukových CD
a Internetu. Rovnako učebne využívajú aj vychovávateľky s deťmi už od
1. ročníka. Počítače a internet sú prakticky dostupné od 8.00 hod. do
18.00 hod.
Ako hovorí
kolegyňa: „Prístup k internetu je na našej škole bezproblémový. Počítače
máme k dispozícii v zborovni, kabinetoch a v počítačových
miestnostiach. Je možné využiť internet počas i mimo vyučovania. Pri
problémoch s obsluhou počítača alebo pri práci s internetom mi
ochotne pomôžu moje kolegyne a kolegovia.“ Iná kolegyňa má kritickejší pohľad:
„Prístup je značne obmedzený, nakoľko sú počítačové miestnosti hojne využívané
vo vyučovacom i mimovyučovacom čase. Zakrpatievajú tým moje vedomosti ako
učiteľa a aj záujem využívať počítače vo svojom vyučovacom predmete.“
Vychovávateľky ŠKD sú spokojné: „Máme nainštalovaný počítač, tlačiareň
s internetovým pripojením v kabinete ŠKD, čo umožňuje kedykoľvek
pracovať s počítačom, alebo pripojiť sa do internetovej siete. Počítač je
využitý prakticky nepretržite. Okrem tohto máme k dispozícii počítač
v zborovni školy a počítače v dvoch učebniach informatiky. V
rámci výchovného procesu využívam počítač v triede (II. A ) bez
internetového pripojenia, ktorý slúži na základné oboznámenie sa s PC
a na jednoduchú zábavu prostredníctvom hier.“
V škole
nám ešte stále chýba správa e-mailového koša. Nemáme program a nevieme,
ako sa pošta z e-mailového koša triedi pre jednotlivých užívateľov. Preto
žiaci aj učitelia majú zriadené e-mailové adresy na voľne dostupných serveroch.
Pre rodičov máme zoznam e-mailových adries učiteľov na našej stránke www.zsk30ke.edu.sk v sekcii Zborovňa.
Škola používa jedinú e-mailovú adresu: skola@zsk30ke.edu.sk.
Literatúru a multimediálne CD-ROMy máme v presklennej skrinke
v počítačovej učebni. Všetko je prístupné pri návšteve učebne alebo formou
zápožičky aj v inom čase.
Vychovávateľky
pravidelne so žiakmi svojho oddelenia navštevovali počítačovú miestnosť, kde
využívali najprv len CD určené pre žiakov druhého ročníka. Neskôr už začali
pracovať aj s internetom. Ak niečo nevedeli, pomohli im aj knihy, ktoré
máme. Pri práci v školskej družine zatiaľ použili CD Cirkus šaša Tomáša.
Myslia si, že práca s počítačom u žiakov na I. stupni je potrebná a zaujímavejšia s menším
počtom žiakov v počítačovej miestnosti.
Učiteľky
1. stupňa považujú doterajšiu dodanú literatúru za dostačujúcu. V minulom
školskom roku pani učiteľka Domanská s pani vychovávateľkou Streitovou
spolu navštevovali počítačovú miestnosť so žiakmi 1.A triedy na hodinách
matematiky. Využívali CD Cirkus šaša Tomáša a Ferdo mravec. Tieto CD považujú
za vhodné pre najmenších žiakov na rozvíjanie logického myslenia, upevňovanie
pojmov geometrických tvarov, ale aj na jednoduché počítanie príkladov. Žiaci sa
naučili samostatne pracovať s počítačmi, zapnúť, spojiť sa
s učiteľským počítačom NetMeetingom, vykonávať požadované úlohy
a bezchybne počítač vypnúť. Vhodné CD pre najmenších žiakov je aj Klubíčko
1 a 2.
Pani
Šoltýsová navštevovala počítačovú miestnosť so štvrtákmi a využívala CD Diktáty
a Rozprávková matematika, či už na preberanie nového učiva, alebo na kontrolu
a hodnotenie starého učiva. Spomínané CD sú veľmi vydarené
s rozmanitou možnosťou využitia.
Pre výuku
informatiky na základných školách by bolo zaujímavé CD s ukážkami
činností, ktoré sa bežne sledovať nedajú. Napríklad činnosť pevného disku alebo
ako funguje internet (je síce na http://lsog.infovek.sk, ale sťahovanie trvá
príliš dlho). Taktiež by mohlo
obsahovať históriu a vývoj výpočtovej techniky, ukážky rôznych operačných
systémov bez nutnosti ich inštalácie (na ktoré školy väčšinou aj tak nemajú
licencie). Rovnako aj ukážky programovania, teda programov v rôznych
programovacích jazykoch (aj s exe súbormi).
Na
zemepise kolegyňa využíva CD o Vesmíre a privítala by dodanie CD Svet
alebo ak existuje CD o Zemi, jej pohyboch, o počasí a pod.
Vhodné by boli aj nejaké zemepisné testy a slepé mapy.
Pani
Černíková využíva výukové CD z fyziky, matematiky a CD-Matik, ktoré sme si
zakúpili z Liberca (www.matik.cz). Ich
využitie je od 3. až po 9.ročník podľa potreby. Bola motivovaná aj IQ testom
národa (www.testnaroda.sk) a riešila
so žiakmi testy podobného charakteru aj na www.psychotest.sk.
Žiakov naučila vytvoriť si e-mailové adresy a hľadať si zaujímavé súťaže,
(MO, FyzIQ) krížovky, osemsmerovky na stránkach Infoveku, Iuventy a MŠ.
Učiteľov školy motivovala a naučila pracovať s riaditeľom vytvoreným
súborom na vyhodnocovanie a klasifikáciu previerok. Na stránke školy
vytvorila aj stránku matematiky. Dodané CD považuje za vyhovujúce
s možnosťou využitia cca na 30% vyučovacích hodín. CD Fyzika považuje za
najlepšie, len škoda, že nie je v slovenskom jazyku. Využívala ho aj na
samoštúdium žiakov alebo ako výklad pomocou NetMeetingu. Pokusy sú veľmi pekné,
animované, vyhovujúce od 6. po 9. ročník. Chýbajú podobné multimediálne slovenské
CD na matematiku. V budúcoročnom edukačnom balíku by sa zišla aj CD zbierka
testov na prijímacie pohovory, čo by prispelo k efektivite výuky
a prípravy na prijímacie pohovory. Veľmi pekné materiály má na svojej
stránke aj pán Végh. (http://vegh.ide.sk/index2.php,
http://www.infovek.sk/predmety/matem/odkazy/ucitelia.html)
Pani
Vargová považuje ponuku výukových CD za veľmi zaujímavú, ale nie všetky sú
spracované tak, aby boli použiteľné priamo vo výuke, lebo poznatky na nich nie
sú spracované v takej postupnosti ako platné učebné osnovy. Ich využitie
vo výuke sa preto často presúva len do opakovacích hodín.
Vedenie školy
je pravidelne informované prostredníctvom odborného garanta
o prebiehajúcich projektoch a iných aktivitách organizovaných
Infovekom. Vyslalo dvoch učiteľov na školenia k projektu Sokrates, ale
doposiaľ sa nám nepodarilo ho vypracovať.
Pani
Dzianová začala pracovať v projekte Virtuálna galéria. Žiaci pracujú na téme
„Moje iniciály.“
Pán
Horňák na doplnenie vyučovania informatiky naučil 29 žiakov 8.C orientovať sa
a zapájať do Investlandu.
V budúcnosti
sa vyučujúce roč. 1. – 4. chcú zapojiť do projektu Infovek - Vianočná
pohľadnica a vychovávateľky do projektu so zameraním na „Nové hry
v ŠKD“.
Pani
Vargová A. sa zúčastnila Letnej školy Infoveku v júli 2002 na Ružíne. Za
seba môže povedať, že to pre ňu bol na jednej strane obrovský prínos. Na druhej
strane obsah tohto školenia bol tak obsiahly, že veľká časť ponúkaných
vedomostí bola neabsorbovateľná z dôvodu krátkeho času na utvrdenie,
a preto mala len informatívny charakter.
Pán Horňák
absolvoval školenie riaditeľov základných škôl podporovaných Projektom Infovek
v dňoch 23. – 27.10.2002 v Starej Turej. Jeho výstupný projekt
v PowerPointe sa stal prezentáciou školy pri návštevách rodičov.
Pán Džmura
sa zúčastnil Letnej školy odborných garantov vo Zvolene organizovanej Infovekom
v termíne 25. - 30.8.2003 a ukončil ho certifikátom. Absolvoval aj
konferenciu Infoveku 2003, ktorá sa konala 5. - 8.11.2003 v Spišskej Novej
Vsi. V škole zorganizoval školenie prevažne pre učiteľky 1. - 4. ročníka so
zameraním na technické zabezpečenie výuky pomocou výukových CD. Školenie
absolvovalo 16 učiteliek.
Vychovávateľky
Bajerová, Balážová, Luteránová, Streitová absolvovali počítačový kurz „Práca
s počítačom, Windows, internet“ v Dome detí a mládeže na Orgovánovej
ulici v rozsahu 40 hodín. Uskutočnil sa od februára do júna 2003.
Pani
Vargová H. a Halásová absolvovali kurz organizovaný pedagogickým strediskom
v Prešove. Kurz prebiehal na ZŠ v Košiciach v mesiaci jún 2003.
Uskutočnilo sa 5 stretnutí po 5 vyučovacích hodín.
Pani
Černíková ako externou metodička matematiky v našej ZŠ uskutočnila 4 metodické
zasadnutia učiteľov, kde ukázala stránky Infoveku, súťaže, MO, zaujímavé www
stránky, výukové CD, ktoré sme dostali alebo zakúpili. S učiteľmi
rozdiskutovali riešenia matematickej olympiády na Slovensku
a v Čechách. Na podujatiach bolo cca po 15 učiteľov okresu Košice II.
Okrem toho
sme mávali aj informatívne školenia organizované riaditeľom školy zamerané na
špecifické pedagogické činnosti spojené s využitím počítača vo výuke,
použitie NetMeetingu na zefektívnenie výuky. Školenia absolvovali všetci
pedagogickí pracovníci (40).
Podujatí
pod hlavičkou Infoveku sa teda zúčastnili štyria učitelia, iných školení šiesti
učitelia a vlastných podujatí všetci pedagogickí pracovníci.
6.
Šírenie digitálnej osvety
Pri zápise žiakov do 1. ročníka
v januári 2003 sme našim budúcim rodičom umožnili zoznámiť sa so stránkou
školy, prezentáciami vytvorenými našimi žiakmi v PowerPointe ako aj vybraným
výukovým softvérom.
V tomto školskom roku sa v škole
v rámci 2. Európskeho dňa rodičov a škôl uskutočnil „Večer otvorených
dverí,“ pri ktorom bol o internet a učebne informatiky veľký záujem.
Rodičia mali možnosť pozrieť si prácu ich detí s počítačom v našej počítačovej
učebni. Účasť rodičov s deťmi bola hojná. Mali možnosť vidieť
a pracovať s výukovými CD.
V spolupráci s materskými
škôlkami sú každoročne organizované exkurzie škôlkarov do počítačových
učební školy. Učebňu už druhý školský rok prepožičiavame na školenie vyučujúcich
chémie organizované raz mesačne Metodickým centrom v Prešove.
Pani Černíková zorganizovala pre 22
rodičov svojich žiakov 5. ročníka rodičovské združenie v počítačovej
učebni. Rodičom sprístupnila všetky výukové CD, ktoré má škola
k dispozícii a sú vhodné pre 5. a 6. ročník ZŠ. Videli aj práce
svojich detí písané vo Worde, Exceli a PowerPointe.
Prístup na internet je pre našich
žiakov a ich rodičov denne v Internetovom klube od 16.00 do 18.00
hod. Riaditeľ školy ponúkol rodičom aj možnosť zvýšenia počítačovej gramotnosti
formou školení.
Z odporúčaní
pre implementáciu projektu Infovek do života školy sme priebežne plnili všetky
body odporúčania. Úplne sme nesplnili zatiaľ 5. bod, lebo na našej stránke
školy máme zverejnené len aktivity jedného predmetu. Nedarí sa nám splniť 9.
bod a zapojiť sa do medzinárodného projektu.
Spolupráca
s Infovekom je na veľmi dobrej úrovni. V roku 2002 sme zapožičali výpočtovú
techniku pre letnú školu Infoveku, ktorú technicky zabezpečoval RNDr. Radoslav
Kalakay. Vedenie školy poskytuje učebňu informatiky aj Metodicko-pedagogickému
centru v Prešove na vzdelávanie učiteľov chémie v rámci projektu
Infovek.
V Košiciach
14.11.2003
Mgr. Pavel Horňák
riaditeľ školy
|história|profilácia|gramotnosť|hymna|infovek|kolektív|K30-klub|web|poriadok|zakonník|
Aktualizácia: 12.6.2004
© Mgr. Pavel Horňák
|